­čôó S┼üOWNIK POJ─ś─ć NA FACEBOOKU

Słownik pojęć na Facebooku

slownik pojec na facebooku

W tym wpisie poznasz popularne s┼éowa i zwroty u┼╝ywane i zwi─ůzane z Facebook’iem.

Słownik pojęć na Facebooku jest przydatny dla każdej osoby, która korzysta z Facebooka.

Ka┼╝da bran┼╝a ma swoje zwroty i s┼éowa, kt├│re okre┼Ťla si─Ö jako s┼éownictwo bran┼╝owe.

Niemal w ka┼╝dym zawodzie czy bran┼╝y wyst─Öpuj─ů specyficzne dla niej s┼éowa i zwroty czy okre┼Ťlenia.

Tak samo jest z Facebookiem, który zawiera wiele słów i zwrotów używanych na tej platformie lub w całych social mediach.

S┼éowa u┼éo┼╝one s─ů alfabetycznie dzi─Öki czemu ┼éatwiej odnajdziesz interesuj─ůce Ci─Ö s┼éowo.

Wybierz liter─Ö na, kt├│r─ů zaczyna si─Ö s┼éowo i przeskocz do interesuj─ůcego Ci─Ö wyrazu;

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J

K

L

M

N

O

P

R

S

T

U

V

W

Z

 

A jak…

ԜŴŞĆ Administrator na Facebooku

Administrator (w skr├│cie admin) na Facebooku to osoba zarz─ůdzaj─ůca kontem na Facebooku. Administrator posiada pe┼éne prawa co do konta kt├│rym zarz─ůdza. Dzi─Öki temu mo┼╝e wykonywa─ç wszelkie czynno┼Ťci na koncie, kt├│rym zarz─ůdza czyli m.in.; publikowa─ç posty, wysy┼éa─ç wiadomo┼Ťci, odpowiada─ç na komentarze, analizowa─ç statystyki oraz tworzy─ç reklamy na Facebooku.

Zak┼éadaj─ůc fanpage na Facebooku, automatycznie stajesz si─Ö jego administratorem.

Mo┼╝esz tak┼╝e przypisa─ç rol─Ö administratora innej osobie.

Pami─Ötaj jednak, ┼╝e otrzyma w ten spos├│b pe┼éne prawa co do zarz─ůdzanego fanpage’a. Czasami lepiej przypisa─ç inn─ů rol─Ö ni┼╝ administratora.

Wi─Öcej na ten temat dowiesz si─Ö w; Role na stronie

 

ԜŴŞĆ ADS na Facebooku

ADS na Facebooku okre┼Ťlaj─ů reklamy na Facebooku.

Reklamy na Facebooku s─ů bardzo popularne, poniewa┼╝ pozwalaj─ů precyzyjnie dociera─ç do okre┼Ťlonych odbiorc├│w po bardzo r├│┼╝nych mo┼╝liwo┼Ťciach targetowania reklam.

Z jednej strony jest to ogromna zaleta reklam na Facebooku. Z drugiej strony, szczeg├│lnie dla os├│b pocz─ůtkuj─ůcych, ilo┼Ť─ç mo┼╝liwo┼Ťci mo┼╝e sta─ç si─Ö przyczyn─ů braku efekt├│w przez co reklamy b─Öd─ů nieskuteczne lub znacznie dro┼╝sze ni┼╝ mo┼╝na by by┼éo to osi─ůgn─ů─ç maj─ůc wiedz─Ö na temat tworzenia skutecznych reklam na Facebooku.

Jak widzisz, sam Google reklamuje si─Ö na Facebooku…

i reklamuje tam w┼éasne reklamy czyli Google Ads ­čÖé

google adwords facebook facebook google adwords

 

ԜŴŞĆ Ankiety na Facebooku

Ankiety na Facebooku to opcja dzi─Öki kt├│rej poznasz opinie i odpowiedzi na pytania wprost od os├│b kt├│rym przedstawisz ankiet─Ö.

Wyb├│r odpowiedzi polega na klikni─Öcia w wybran─ů opcj─Ö, czasem r├│wnie┼╝ z mo┼╝liwo┼Ťci─ů proponowania w┼éasnych odpowiedzi dzi─Öki czemu poznasz potrzeby i oczekiwania os├│b, Twoich fan├│w lub grupy docelowej.

Opr├│cz odpowiedzi w ankiecie mo┼╝esz doda─ç zdj─Öcia oraz gify aby Twoi fani je ocenili lub wybrali jedn─ů z nich jako najlepsz─ů np. jako ok┼éadk─Ö ksi─ů┼╝ki itp.

Aby utworzy─ç ankiet─Ö, przejd┼║ do tworzenia standardowego postu po czym kliknij; “Ankieta”

ankieta facebook

 

ԜŴŞĆ Awatar na Facebooku

Awatar (avatar) to po prostu zdj─Öcie profilowe na Facebooku.

Po wej┼Ťciu na fanpage znajduje si─Ö u g├│ry, po lewej stronie oraz obok dodawanych post├│w i w komentarzach dodawanych poprzez fanpage.

Awatar jest widoczny jako obraz w formacie 160×160 pikseli jednak zaleca si─Ö dodanie wi─Ökszej grafiki dla zachowania wysokiej jako┼Ťci obrazu.

Wi─Öcej informacji znajdziesz we wpisie odno┼Ťnie ustawienia fanpage na Facebooku.

awatar facebook

 

ԜŴŞĆ Audience Network

Audience Network to sie─ç reklamowa pozwalaj─ůca zwi─Ökszy─ç zasi─Ög reklam w postaci dotarcia z reklam─ů po za serwis Facebooka czy Instagram’a.

S─ů to strony oraz aplikacje, kt├│re wsp├│┼épracuj─ů z Facebookiem dzi─Öki czemu umo┼╝liwiaj─ů wy┼Ťwietlanie reklam.

Reklamy wykorzystuj─ů te same elementy co reklamy na Facebooku czyli targetowanie, system aukcyjny, pomiarowy oraz system emisji.

Audience Newtork pozwala wy┼Ťwietla─ç zar├│wno obrazy ( zdj─Öcia ) oraz filmy.

Audience Network obsługuje takie cele jak:

Ôťů Aktywno┼Ť─ç (tylko film)

Ôťů Instalacje aplikacji

Ôťů Konwersje

Ôťů Rozpoznawalno┼Ť─ç marki (tylko film)

Ôťů Ruch

Ôťů Sprzeda┼╝ katalogu produkt├│w

Ôťů Wy┼Ťwietlenia filmu (tylko film)

Ôťů Zasi─Ög (tylko film)

Aby skorzysta─ç z Audience Network, podczas tworzenia reklam wybierz;

“Edytuj umiejscowienia” a nast─Öpnie zaznacz wybran─ů opcj─Ö;

audience network facebook

 

B jak…

ԜŴŞĆ Behawioralne targetowanie

Behawioralne targetowanie oznacza kierowanie komunikat├│w do os├│b o konkretnych zachowaniach.

System reklamowy pozwala dociera─ç do os├│b dzi─Öki targetowaniu behawioralnemu a tak┼╝e po okre┼Ťlonych zainteresowaniach czy cechach demograficznych takich jak; p┼ée─ç, wiek, stan cywilny, posiadanie dzieci w okre┼Ťlonym wieku, a tak┼╝e miejscu zamieszkania, zawodach, bran┼╝ach itd.

 

ԜŴŞĆ Bud┼╝et na Facebooku

Bud┼╝et na Facebooku to nic innego jak kwota pieni─Ödzy, kt├│re przeznaczasz na reklamy na Facebooku.

Można ustalić budżet dzienny lub budżet całkowity dla danej kampanii reklamowej.

Bud┼╝et mo┼╝e by─ç rozliczany na kilka sposob├│w;

CPC jest wska┼║nikiem efektywno┼Ťci reklamy, w kt├│rym op┼éata pobierana jest gdy u┼╝ytkownik kliknie w reklam─Ö.

CPM jest wska┼║nikiem efektywno┼Ťci reklamy w kt├│rym reklamodawca p┼éaci za 1000 wy┼Ťwietle┼ä swojej reklamy bez wzgl─Ödu na to, czy kto┼Ť w ni─ů klikn─ů┼é.

CPA jest wska┼║nikiem efektywno┼Ťci reklamy, w kt├│rym op┼éata pobierana jest w momencie dokonania przez u┼╝ytkownika po┼╝─ůdanego dzia┼éania np. rejestracji, pobrania aplikacji itp.

CPL jest wska┼║nikiem efektywno┼Ťci reklamy, w kt├│rym op┼éata pobierana jest w oparciu o lajki pozyskane dzi─Öki klikni─Öciu w reklam─Ö.

 

ԜŴŞĆ Ban na Facebooku

Ban na Facebooku oznacza zawieszenie konta.

Najcz─Ö┼Ťciej dochodzi do niego z powodu publikowania tre┼Ťci naruszaj─ůcych regulamin Facebooka w tym za┼éo┼╝enia konta bez uko┼äczenia 13 lat a tak┼╝e spamowaniem innych os├│b.

Powa┼╝niejsze naruszenia dotycz─ů hackowania Facebooka w tym w┼éamywanie si─Ö na konta.

Oczywi┼Ťcie zawieszane s─ů te┼╝ wszystkie konta zak┼éadane na nazwisko tw├│rcy Facebooka czyli Marka Zuckerberga. Najwidoczniej Mark Zuckerberg jest tylko jeden ­čśë

 

ԜŴŞĆ Bot na Facebooku

Bot na Facebooku to skrypt do automatycznego prowadzenia konwersacji bez udzia┼éu cz┼éowieka np. w postaci odpowiadania na wiadomo┼Ťci w Facebook Messenger’ze.

Co wi─Öcej boty na Facebooku to nie tylko udzielanie odpowiedzi na pytania a tak┼╝e bot’y u┼éatwiaj─ů zrobienie zakup├│w czy zlecenie us┼éugi.

Bot wykorzystuje personalizacj─Ö w postaci imienia osoby, kt├│ra si─Ö z nami kontaktuje co zwi─Öksza skuteczno┼Ť─ç prowadzonej rozmowy.

Bota mo┼╝na stale udoskonala─ç tak aby by┼é coraz skuteczniejszy w rozmowie, dodaj─ůc nowe s┼éowa kluczowe dla kt├│rych pojawia si─Ö odpowied┼║ itd.

C jak…

ԜŴŞĆ Czat na Facebooku

Czat na Facebooku s┼éu┼╝y do wymiany prywatnych wiadomo┼Ťci mi─Ödzy osobami oraz fanpagÔÇÖami.

Gdy osoba jest dostępna na Facebooku, w tym czasie jest ona oznaczona na czacie, zielonym kółkiem.

Gdy nie chcemy otrzymywa─ç wiadomo┼Ťci od wybranych os├│b, mo┼╝emy je zablokowa─ç.

Aplikacja mobilna pe┼éni─ůca rol─Ö czatu to Messenger.

Czat znajduje si─Ö w prawym, dolnym rogu – kliknij na niego aby otworzy─ç okno czatu;

czat facebook

 

ԜŴŞĆ Cover photo na Facebooku

Cover photo na Facebooku to zdj─Öcie t┼éa na profilu osobistym lub fanpage’u, kt├│ra znajduje si─Ö u samej g├│ry strony.

Cover photo mo┼╝e mie─ç form─Ö zdj─Öcia lub filmu

Jako zdj─Öcie jest to grafika w formacie;

Ôťů na komputerach i laptopach wy┼Ťwietlana jako obraz; 820├Ś312 pikseli

Ôťů na smartfonach wy┼Ťwietlana jako obraz; 640├Ś360 pikseli

Wi─Öcej odno┼Ťnie cover photo dowiesz si─Ö w osobnym wpisie odno┼Ťnie ustawienia fanpage na Facebooku.

facebook jak ustawic fanpage zdjecie tla

 

ԜŴŞĆ Canvas na Facebooku

Canvas na Facebooku okre┼Ťla format reklamy mobilnej.

Canvas jest reklam─ů pe┼énoekranow─ů o du┼╝ej interaktywno┼Ťci, kt├│ra przypomina landing page znajduj─ůcy si─Ö w aktualno┼Ťciach – news feedÔÇÖzie.

Co wa┼╝ne opr├│cz zdj─Ö─ç, canvas mo┼╝e zawiera─ç tekst, filmy a tak┼╝e przyciski CTA wzywaj─ůce do dzia┼éania.

 

ԜŴŞĆ Clickbait

Clickbait to okre┼Ťlenie chwytliwego i najcz─Ö┼Ťciej zdradliwego nag┼é├│wka, kt├│ry przyci─ůga uwag─Ö i powoduje ch─Ö─ç klikni─Öcia go, poniewa┼╝ bazuje na ciekawo┼Ťci i dostarczeniu niesamowitej wiadomo┼Ťci.

W dos┼éownym t┼éumaczeniu oznacza; ÔÇ×przyn─Öta na klikni─ÖciaÔÇŁ.

 

Centrum sytuacji kryzysowych na Facebooku

Centrum sytuacji kryzysowych, znane tak┼╝e jako ÔÇ×Reagowanie na sytuacje kryzysoweÔÇŁ to zak┼éadka w kt├│rej osoby, znajduj─ůce si─Ö w zagro┼╝onym miejscu mog─ů informowa─ç znajomych o swoim bezpiecze┼ästwie, prosi─ç o pomoc lub j─ů oferowa─ç oraz otrzymywa─ç najnowsze informacje, zwi─ůzane z danym wydarzeniem (np. po kataklizmie lub ataku terrorystycznym).

 

ԜŴŞĆ CTA – Call to action

CTA czyli call to action okre┼Ťla wezwanie do dzia┼éania lub podj─Öcia akcji.

Przycisk CTA ma jeden cel – aby u┼╝ytkownik w niego klikn─ů┼é.

Na Facebooku jest mo┼╝liwo┼Ť─ç utworzenia przycisku opartych na CTA m.in. w reklamach w postaci;

cta reklama facebook

oraz na stronie fanpage;

cta fanpage

Wi─Öcej informacji o przycisku CTA na fanpage dowiesz si─Ö z osobnego wpisu odno┼Ťnie; ustawienia fanpage na Facebooku

 

D jak…

ԜŴŞĆ Dark post na Facebooku

Dark post na Facebooku to post, kt├│ry nie jest og├│lnie dost─Öpny przez co jest niewidoczny dla wszystkich. Pojawi si─Ö natomiast jedynie wybranej grupie docelowej, kt├│r─ů wcze┼Ťniej wytargetujesz np. ze wzgl─Ödu na p┼ée─ç, wiek, zainteresowania itd.

 

ԜŴŞĆ Dezaktywacja konta na Facebooku

Dezaktywacja konta na Facebooku polega na ÔÇ×u┼ŤpieniuÔÇŁ konta. Dezaktywacji konta nie wolno myli─ç z jego usuni─Öciem poniewa┼╝ takie konto mo┼╝na aktywowa─ç ponownie.

Aby zdezaktywowa─ç konto na Facebooku, przejd┼║ do; “Ustawienia”. Nast─Öpnie w og├│lnych ustawieniach odszukaj; “Zarz─ůdzaj kontem” (jako drugie od do┼éu) i kliknij “Edytuj”. Znajduje si─Ö tam klikalna opcja; “Dezaktywuj konto”.

dezaktywuj konto facebook

 

ԜŴŞĆ Dziennik aktywno┼Ťci na Facebooku

Dziennik aktywno┼Ťci na Facebooku pozwala monitorowa─ç dzia┼éania wykonane na fanpageÔÇÖu. W dzienniku aktywno┼Ťci znajduje si─Ö historia prowadzonych dzia┼éa┼ä np.;┬á opublikowanych wpis├│w, polubie┼ä, komentarzy a tak┼╝e udost─Öpnianymi tre┼Ťciami.

Aby wej┼Ť─ç do dziennika aktywno┼Ťci kliknij w prawym g├│rnym rogu aby rozwin─ů─ç menu a nast─Öpnie wybierz; “Dziennik aktywno┼Ťci”

dziennik aktywnosci facebook

 

E jak…

ԜŴŞĆ Edge Rank na Facebooku

Edge Rank na Facebooku to algorytm, kt├│ry decyduje m.in. o tym jakie tre┼Ťci zostan─ů wy┼Ťwietlone u┼╝ytkownikowi Facebooka.

Edge Rank bada nasze relacje a tak┼╝e ocenia jako┼Ť─ç naszych post├│w i ilo┼Ť─ç interakcji jakie zachodz─ů po jego opublikowaniu w postaci; polubie┼ä, komentarzy czy udost─Öpnie┼ä post├│w.

Im wi─Öcej relacji spo┼éeczno┼Ťciowych tym bardziej algorytm Edge Rank zwi─Öksza organiczne (bezp┼éatne) zasi─Ögi dzi─Öki czemu posty docieraj─ů do wi─Ökszej ilo┼Ťci os├│b.

Wi─Öcej informacji odno┼Ťnie algorytmu Edge Rank znajduje si─Ö we wpisie; jak zwi─Ökszy─ç zasi─Ög post├│w na Facebooku

facebook edge rank

 

F jak…

ԜŴŞĆ Fanpage na Facebooku

Fanpage czyli strona na Facebooku, po┼Ťwi─Öcona danej marce, instytucji lub danemu zagadnieniu.

Fani mog─ů wyrazi─ç swoj─ů sympati─Ö do fanpage za pomoc─ů polubienia go.

Fanpage nie należy mylić z profilem osobistym w którym zamiast polubień posiadasz znajomych.

 

ԜŴŞĆ Fani na Facebooku

Fani na Facebooku to osoby, które polubiły Twój fanpage.

Tym samym wyra┼╝aj─ů swoj─ů sympati─Ö do danego fanpage’a lub post├│w itp.

 

G jak…

ԜŴŞĆ Grupy niestandardowych odbiorc├│w na Facebooku

Grupy niestandardowych odbiorc├│w na Facebooku pozwalaj─ů tworzy─ç skuteczne reklamy dzi─Öki wykorzystaniu remarketingu.

Aby skutecznie korzysta─ç z remarketingu konieczne jest posiadanie zainstalowanego piksela Facebooka na stronie lub posiadanie danych klient├│w (email lub numer telefonu).

Dzi─Öki dok┼éadnemu targetowaniu reklamy i kierowaniu j─ů do os├│b, kt├│re wykona┼éy okre┼Ťlon─ů akcj─Ö np. odwiedzi┼éy Twoj─ů stron─Ö internetow─ů lub wykona┼éy dzia┼éanie w okre┼Ťlonej aplikacji lub dokona┼éy u nas zakup├│w, docierasz z komunikatem do os├│b zainteresowanych Twoim przekazem.

 

ԜŴŞĆ Grupa na Facebooku

Grupa na Facebooku to spo┼éeczno┼Ť─ç wok├│┼é danego tematu lub zagadnienia.

Skupia w ten spos├│b osoby o podobnych zainteresowaniach.

Czym si─Ö r├│┼╝ni grupa na Facebooku od fanpageÔÇÖa?

Cz┼éonkowie grup mog─ů komunikowa─ç si─Ö ze sob─ů, wymienia─ç si─Ö zdj─Öciami, dyskutowa─ç.

W grupie wyst─Öpuje silniejsze poczucie wsp├│lnoty.

Grupy mo┼╝na przy┼é─ůcza─ç do prowadzonego fanpage’a.

Grupy na Facebooku dziel─ů si─Ö na 3 typy;

Publiczne grupy czyli widoczne dla wszystkich u┼╝ytkownik├│w Facebooka.

Zamkni─Öte grupy gdzie ka┼╝da osoba mo┼╝e je wyszuka─ç, ale ich tre┼Ťci s─ů dost─Öpne dopiero po do┼é─ůczeniu do tej grupy.

Tajne grupy s─ů niewidoczne w wyszukiwarce Facebooka a dost─Öp do nich jest za pomoc─ů zaproszenia od administratora lub innego cz┼éonka tej grupy.

 

H jak…

ԜŴŞĆ Hashtagi na Facebooku

Hashtagi na Facebooku to s┼éowo lub ci─ůg s┼é├│w (zapisane ┼é─ůcznie bez spacji) i poprzedzone znakiem #.

Dzi─Öki temu pozwala na grupowanie post├│w wed┼éug okre┼Ťlonego tematu.

Inaczej m├│wi─ůc hashtag s┼éu┼╝y do grupowania okre┼Ťlonych tre┼Ťci oraz informacji.

Dzi─Öki temu mo┼╝na szybko sprawdza─ç i wyszukiwa─ç, co inni u┼╝ytkownicy publikuj─ů na okre┼Ťlony temat, komentowa─ç aktualne wydarzenia itd.

hashtagi na facebooku

 

I jak…

ԜŴŞĆ ID na Facebooku

ID na Facebooku to unikalny numer konta, który otrzymujesz w momencie założenia konta.

 

ԜŴŞĆ Influencer

Influencer to osoba posiadaj─ůca grup─Ö fan├│w, kt├│ra prowadzi; bloga, kana┼é na YouTube, fanpage na Facebooku lub konto w innym kanale spo┼éeczno┼Ťciowym.

Dzi─Öki relacjom jakie nawi─ůzuje ze swoimi fanami jest w stanie wp┼éywa─ç na ich zachowania np. w postaci wykonania zakup├│w okre┼Ťlonego produktu itd.

Dlatego cz─Östo wykorzystuje si─Ö influencerÔÇÖ├│w do promowania danego produktu lub marki.

 

ԜŴŞĆ Instagram stories

Instagram stores to kr├│tkie, trwaj─ůce do 60-sekund filmy, kt├│re u┼╝ytkownicy mog─ů nagrywa─ç za po┼Ťrednictwem aplikacji Instagram.

Instagram stores dost─Öpne s─ů na profilu przez 24 godziny.

Po tym czasie (o ile nie zapiszesz filmu) wideo zostanie usuni─Öte.

 

K jak…

ԜŴŞĆ Komentarz na Facebooku

Komentarz na Facebooku chyba nie wymaga dok┼éadnego obja┼Ťnienia ­čśë

U┼╝ytkownicy dodaj─ů komentarze pod publikowanymi postami.

Ilo┼Ť─ç komentarzy pokazuje jak u┼╝ytkownicy reaguj─ů na publikowane posty co przek┼éada si─Ö na zaanga┼╝owanie os├│b na fanpage z korzy┼Ťci─ů dla algorytmu Edge Rank.

Ilo┼Ť─ç komentarzy mo┼╝e przyczyni─ç si─Ö do zwi─Ökszenia zasi─Ögu post├│w na Facebooku.

 

L jak…

ԜŴŞĆ Lajki na Facebooku

Lajki na Facebooku czyli ÔÇ×lubi─Ö toÔÇŁ okre┼Ťla sympati─Ö dla ca┼éego fanpage lub poszczeg├│lnych post├│w kt├│re publikujesz.

 

ԜŴŞĆ Lokalizacja na Facebooku

Lokalizacja na Facebooku to mo┼╝liwo┼Ť─ç oznaczenia miejsca czyli gdzie aktualnie si─Ö znajdujesz. Mo┼╝esz tak┼╝e oznaczy─ç miejsce w kt├│rym zosta┼éo wykonane zdj─Öcie lub wideo.

Wszystkie miejsca, kt├│re oznaczysz s─ů widoczne na profilu na karcie; “Miejsca”.

Aby doda─ç lokalizacj─Ö rozpocznij pisanie posta a nast─Öpnie wybierz;

“Zamelduj si─Ö” i wska┼╝ odpowiednie miejsce.

lokalizacja facebook

 

M jak…

ԜŴŞĆ Marketplace na Facebooku

Marketplace na Facebooku to forma “gie┼édy” gdzie u┼╝ytkownicy wystawiaj─ů swoje przedmioty na sprzeda┼╝. Bazuje g┼é├│wnie na lokalnej spo┼éeczno┼Ťci. Mo┼╝esz filtrowa─ç wyniki wyszukiwania, ustawiaj─ůc konkretn─ů lokalizacj─Ö, przedzia┼é cenowy, czy kategori─Ö produktu. Wystawianie przedmiot├│w na Marketplace polega na dodaniu zdj─Öcia produktu oraz jego nazwy, opisu i ceny a nast─Öpnie potwierdzeniu lokalizacji i wybraniu odpowiedniej kategorii.

marketplace facebook

 

ԜŴŞĆ Mened┼╝er reklam na Facebooku

Mened┼╝er reklam na Facebooku s┼éu┼╝y do tworzenia oraz zarz─ůdzania reklamami w tym przegl─ůdania ich statystyk itd.

Aby korzysta─ç z mened┼╝era reklam nale┼╝y utworzy─ç konto reklamowe na Facebooku.

Aby przej┼Ť─ç do Mened┼╝era reklam kliknij w prawym rogu aby rozwin─ů─ç menu i wybierz z niego “Utw├│rz reklamy” lub “Zarz─ůdzanie reklamami”

menedzer reklam

lub wpisz w pasku wyszukiwania; Mened┼╝er reklam i przejd┼║ do aplikacji jako “U┼╝yj teraz”

facebook menedzer reklam

albo przejd┼║ do mened┼╝era reklam bezpo┼Ťrednio z linku.

 

ԜŴŞĆ Messenger na Facebooku

Messenger s┼éu┼╝y do porozumiewania si─Ö mi─Ödzy u┼╝ytkownikami Faceboka za pomoc─ů aplikacji na urz─ůdzeniach mobilnych.

Inaczej m├│wi─ůc, Messenger pe┼éni rol─Ö czatu w wersji mobilnej.

Opr├│cz tego za pomoc─ů Messenger’a mo┼╝na przegl─ůda─ç fanpage znajomych oraz ich wpisy na osi czasu.

messenger facebook

 

N jak…

ԜŴŞĆ News Feed na Facebooku

News Feed na Facebooku znany tak┼╝e jako ÔÇ×tablicaÔÇŁ albo ÔÇ×wallÔÇŁ to ┼Ťrodkowy i przewijalny obszar, kt├│ry prezentuje aktualne posty naszych znajomych oraz posty fanpage kt├│re polubili┼Ťmy lub grup do kt├│rych do┼é─ůczyli┼Ťmy.

Oczywi┼Ťcie za spraw─ů algorytmu Edge Rank widzimy tylko te najbardziej odpowiadaj─ůce nam tre┼Ťci np. odpowiadaj─ůcym naszym zainteresowaniom.

Im wi─Öcej interakcji z dan─ů osob─ů lub fanpage tym wi─Öcej ich tre┼Ťci jest nam wy┼Ťwietlane

 

O jak…

ԜŴŞĆ O┼Ť czasu na Facebooku

O┼Ť czasu na Facebooku czyli Timeline. Na osi czasu znajduj─ů si─Ö posty, dodane zdj─Öcia, filmy, wydarzenia czy inne udost─Öpnione tre┼Ťci u┼éo┼╝one w kolejno┼Ťci wg. czasu czyli od najstarszych do najnowszych wydarze┼ä.

 

ԜŴŞĆ Opinie na Facebooku

Opinie na Facebooku pozwalaj─ů na dodanie u┼╝ytkownikom recenzji na temat Twojego fanpageÔÇÖa, marki lub produkt├│w, kt├│re oferujesz. Opr├│cz pisemnej opinii w formie komentarza mo┼╝na doda─ç gwiazdki w skali 1-5 zale┼╝nie od stopnia zadowolenia u┼╝ytkownika.

 

ԜŴŞĆ Opiekun konta na Facebooku

Opiekun konta na Facebooku to osoba, kt├│r─ů wska┼╝esz do zarz─ůdzania swoim kontem po Twojej ┼Ťmierci.

Co ważne opiekun konta nie będzie mógł publikować postów w Twoim imieniu

Chodzi to aby m├│g┼é przypi─ů─ç post na Twojej osi czasu, odpowiada─ç na zaproszenia do grona znajomych i aktualizowa─ç zdj─Öcie profilowe.

Aby wybra─ç opiekuna konta na Facebooku, przejd┼║ w; “Ustawienia”.

Nast─Öpnie w og├│lnych ustawieniach odszukaj; “Zarz─ůdzaj kontem” (jako drugie od do┼éu) i kliknij “Edytuj”.

Znajduje si─Ö tam; “Tw├│j opiekun konta”

opiekun konta facebook

 

P jak…

ԜŴŞĆ Power Editor na Facebooku

Power Editor na Facebooku to zaawansowane narz─Ödzie do tworzenia i zarz─ůdzania reklamami. Power Editor zosta┼é przekszta┼écony i po┼é─ůczony w jedno narz─Ödzie do tworzenia reklam kt├│rym jest; Mened┼╝er reklam na Facebooku.

 

ԜŴŞĆ Piksel konwersji na Facebooku

Piksel konwersji na Facebooku to fragment kodu, kt├│ry dodaje si─Ö na stron─Ö internetow─ů, bloga lub sklep internetowy. Dzi─Öki temu pozwala pozyska─ç dane o osobach, kt├│re odwiedzi┼éy Twoj─ů stron─Ö a tak┼╝e wykona┼éy okre┼Ťlone czynno┼Ťci np. doda┼éy przedmioty do koszyka lecz nie dokona┼éy zakup├│w.

Piksel Facebooka pozwala korzysta─ç z remarketingu.

Dzi─Öki zebranym danym z piksela Facebooka, mo┼╝esz tworzy─ç grupy niestandardowych odbiorc├│w i dociera─ç do os├│b za pomoc─ů reklamy Facebooka.

piksel facebooka

 

ԜŴŞĆ Promowanie posta na Facebooku

Promowanie posta na Facebooku polega na docieraniu do nowych odbiorc├│w za pomoc─ů reklamy.

ÔÜá´ŞĆ Co wa┼╝ne nie nale┼╝y promowa─ç post├│w z poziomu fanpage’a widocznego pod ka┼╝dym dodanym postem, a z poziomu Mened┼╝era reklam

(Temat obszerny, wymagaj─ůcy osobnego wyja┼Ťnienia ­čśë )

promowanie posta facebook

 

ԜŴŞĆ Pasek aktywno┼Ťci na Facebooku

Pasek aktywno┼Ťci na Facebooku znajduj─ůcy si─Ö na czacie, po prawej stronie nad list─ů aktywnych znajomych.

Dzi─Öki niemu widzisz bie┼╝─ůce dzia┼éania znajomych takie jak; polubienia, zmiany status├│w, komentarze itd.

Obecnie wraz z nowym wygl─ůdem Facebooka, pasek aktywno┼Ťci nie jest dost─Öpny.

 

R jak…

ԜŴŞĆ Remarketing

Remarketing polega na dotarciu do os├│b, kt├│re mia┼éy styczno┼Ť─ç z nasz─ů mark─ů np. by┼éy na naszej stronie ale nie wykona┼éy okre┼Ťlonego dzia┼éania.

W skr├│cie; chodzi o ponowny kontakt z nasz─ů firm─ů, stron─ů, sklepem itd.

Do dzia┼éa┼ä remarketingowych na Facebooku s┼éu┼╝y piksel konwersji, dodawany na naszej stronie, blogu lub sklepie internetowym, kt├│ry pozyskuje dane o osobach odwiedzaj─ůcych i pozwala dotrze─ç do nich ponownie za pomoc─ů reklamy Facebooka.

 

ԜŴŞĆ Role na stronie na Facebooku

Role na stronie na Facebooku oznaczaj─ů zakres uprawnie┼ä do zarz─ůdzania fanpage,┬ákt├│re mo┼╝emy nada─ç innym osobom np. pracownikom lub osobom z agencji marketingowej, kt├│ra zarz─ůdza naszym fanpage’m.

Facebook posiada pi─Ö─ç typ├│w r├│l na stronach:

Ôťů Administrator

Ôťů Redaktor

Ôťů Moderator

Ôťů Reklamodawca

Ôťů Analityk

role na stronie

 

ԜŴŞĆ Reklama karuzelowa na Facebooku

Reklama karuzelowa na Facebooku to format reklamy polegaj─ůcy na umieszczeniu w jednej reklamie od 3 do 5 obraz├│w.

Dzi─Öki temu odbiorcy mog─ů przewija─ç obrazy jak “kartki katalogu” np. prezentowanych produkt├│w.

Co wa┼╝ne mo┼╝esz doda─ç do ka┼╝dego z nich osobny link przekierowuj─ůcy na stron─Ö internetow─ů ka┼╝dego produktu z osobna.

Wed┼éug Facebooka reklama karuzelowa ma wysoki poziom zaanga┼╝owania odbiorc├│w co pozwala obni┼╝y─ç koszty konwersji. Doskonale sprawdza si─Ö w przypadku sklep├│w internetowych, kt├│re maj─ů w ofercie wiele produkt├│w.

Aby utworzy─ç reklam─Ö karuzelow─ů przejd┼║ do Mened┼╝era reklam i zacznij tworzy─ç reklam─Ö.

Wybierz dowolny cel opr├│cz; Aktywno┼Ť─ç i Wy┼Ťwietlenia filmu

Nast─Öpnie wybierz format reklamy jakim jest; Karuzela

reklama karuzelowa facebook

 

ԜŴŞĆ Reklamodawca na Facebooku

Reklamodawca na Facebooku to osoba, kt├│ra dodaje oraz zarz─ůdza reklamami.

B─Öd─ůc administratorem fanpage mo┼╝emy przypisa─ç drugiej osobie rol─Ö jak─ů jest; Reklamodawca na danym fanpageÔÇÖu.

Dzięki temu będzie mogła tworzyć, monitorować, edytować oraz analizować kampanie reklamowe.

Taka osoba b─Ödzie mia┼éa dost─Öp i mo┼╝liwo┼Ť─ç dzia┼éania jedynie w swoim obr─Öbie jakim s─ů reklamy na Facebooku.

Aby przypisa─ç drugiej osobie rol─Ö zapoznaj si─Ö z; Role na stronie

 

ԜŴŞĆ RTM ÔÇô Real Time Marketing

RTM czyli Real Time Marketing to marketing w czasie rzeczywistym.

Zazwyczaj odnosi si─Ö do aktualnej sytuacji lub panuj─ůcych trend├│w.

 

ԜŴŞĆ Reklama kontaktowa na Facebooku

Reklama kontaktowa na Facebooku polega na pozyskaniu danych kontaktowych osoby, kt├│ra wyrazi┼éa zainteresowanie reklam─ů poprzez jej klikni─Öcie. Dzi─Öki temu reklama kontaktowa skutecznie pozyskuje nowe kontakty w postaci np. adres├│w email lub numer├│w telefon├│w.

Szczeg├│lnie przydatny dla os├│b nastawionych na pozyskiwanie lead├│w

Aby utworzy─ç reklam─Ö kontaktow─ů ustaw cel reklamy jako;

“Pozyskiwanie kontakt├│w”

Aby utworzy─ç reklam─Ö kontaktow─ů z poziomu Mened┼╝era reklam, podczas tworzenia reklamy wybierz cel; Pozyskiwanie kontakt├│w

Nast─Öpnie zapoznaj si─Ö z regulaminem i przejd┼║ do konfigurowania reklamy kontaktowej ustalaj─ůc grup─Ö odbiorc├│w, umiejscowienie, bud┼╝et reklamy itd.

 

S jak…

ԜŴŞĆ Status zwi─ůzku na Facebooku

Status zwi─ůzku na Facebooku czyli okre┼Ťlenie Twojego stanu cywilnego.

Status zwi─ůzku ustalasz na swoim prywatnym profilu w Informacjach a nast─Öpnie; “Rodzina i zwi─ůzki”

Facebook pozwala na dok┼éadne sprecyzowanie statusu zwi─ůzku.

Daje przy tym sporo opcji w tym tak┼╝e mniej oficjalne takie jak; “To skomplikowane” ­čśë

status zwiazku facebook

 

ԜŴŞĆ Snapchat

Snapchat pozwala na wysy┼éanie ÔÇ×snap├│wÔÇŁ czyli zdj─Ö─ç i kr├│tkich film├│w, kt├│re na ekranie odbiorcy wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö nie d┼éu┼╝ej ni┼╝ dziesi─Ö─ç sekund.

Aplikacja jest dost─Öpna dla u┼╝ytkownik├│w mobilnych ( Android & iOS )

G┼é├│wn─ů grup─ů u┼╝ytkownik├│w Snapchata s─ů m┼éode osoby w wieku od czternastu do dwudziestu czterech lat.

snapchat

 

ԜŴŞĆ Spadek zasi─Ög├│w na Facebooku

Spadek zasięgów na Facebooku to nic innego jak zmniejszone dostarczanie postów do fanów w sposób organiczny czyli bezpłatny.

Dlaczego spadaj─ů zasi─Ögi na Facebooku?

G┼é├│wne dwa powody to coraz wi─Öcej fanpageÔÇÖy walczy o uwag─Ö tych samych os├│b a tak┼╝e Facebook chce zarabia─ç na reklamach.

Aby poprawi─ç zasi─Ög post├│w na Facebooku zapoznaj si─Ö z wpisem; jak zwi─Ökszy─ç zasi─Ög post├│w na Facebooku

jak zwiekszyc zasieg postow na facebooku

 

ԜŴŞĆ Sklep na Facebooku

Sklep na Facebooku to tak naprawę  katalog Twoich produktów. Sklep na Facebooku umożliwia prezentowanie oferowanych przez Ciebie produktów a ich zakup odbywa się, po przekierowaniu do Twojego sklepu.

Co wa┼╝ne mo┼╝esz podpina─ç produkty ze sklepu do publikowanych post├│w na Facebooku.

Sklep na Facebooku jest dost─Öpny┬ána fanpage’u jako osobna zak┼éadka w sekcji po lewej stronie.

Zobacz, jak założyć sklep na Facebooku?

 

ԜŴŞĆ Social media

Social media czyli media spo┼éeczno┼Ťciowe to serwisy internetowe umo┼╝liwiaj─ůce komunikacj─Ö mi─Ödzy lud┼║mi. Ich kluczowym narz─Ödziem s─ů tre┼Ťci w formie tekstu a tak┼╝e zdj─Öcia i filmy kt├│re mo┼╝na komentowa─ç, udost─Öpnia─ç itd.

Najpopularniejsze serwisy spo┼éeczno┼Ťciowych to:

Facebook, Google+ Twitter (wszelkie formaty; tre┼Ťci, zdj─Öcia, wideo itd.)

Instagram, Pinterest, Snapchat (graficzne serwisy spo┼éeczno┼Ťciowe)

YouTube, Vimeo (filmowe serwisy spo┼éeczno┼Ťciowe)

LinkedIn, Goldenline (biznesowe serwisy spo┼éeczno┼Ťciowe)

wszystkie social media

 

T jak…

ԜŴŞĆ Ticker na Facebooku

Ticker na Facebooku to pasek aktywno┼Ťci, kt├│ry dzia┼éa w czasie rzeczywistym wy┼Ťwietlaj─ůc najnowsze aktywno┼Ťci innych u┼╝ytkownik├│w m.in. dodanie zdj─Öcia, polubienia, wpisanie komentarza, wydarzenia z ┼╝ycia itd. prezentowane w postaci tekstowej.

Dopiero po klikni─Öciu na aktywno┼Ť─ç mo┼╝na zobaczy─ç wi─Öcej szczeg├│┼é├│w.

Obecnie Ticker zosta┼é usuni─Öty z Facebooka nie jako zostaj─ůc “wci─ůgni─Ötym” do news feed’a.

 

ԜŴŞĆ Target

Target to grupa docelowa odbiorc├│w, do kt├│rej kierowane s─ů tre┼Ťci w tym reklamy. M├│wi─ůc o targetowaniu grupy docelowej mamy na my┼Ťli okre┼Ťlaniu specyficznych cech danej dla danej grupy odbiorc├│w takich jak; p┼ée─ç, wiek, zainteresowania itd.

 

ԜŴŞĆ Transmisja live na Facebooku

Transmisja live na Facebooku to prowadzenie wideorelacji na ┼╝ywo. Wideo mocno anga┼╝uje u┼╝ytkownik├│w i pozwala budowa─ç bliskie relacje z widzami dzi─Öki czemu live’y s─ů cz─Östo popularne i ch─Ötnie przeprowadzane.

Aby rozpocz─ů─ç transmisj─Ö live na Facebooku, podczas tworzenia posta kliknij na; “Na ┼╝ywo”

jak zrobi─ç transmisje live na facebooku

live na facebooku

 

ԜŴŞĆ Tweet

Tweet nie odnosi si─Ö do Facebooka a pochodzi z Twittera.

Tweet to kr├│tka wiadomo┼Ť─ç tekstowa maj─ůca do 140 znak├│w umieszczana w serwisie Twitter.

Obecnie tweety mog─ů by─ç wzbogacone o multimedia, takie jak zdj─Öcia oraz kr├│tkie filmiki wideo.

Przyk┼éadowy tweet zawieraj─ůcy jeden hashtag;

tweet

 

U jak…

ԜŴŞĆ Udost─Öpnienie na Facebooku

Udost─Öpnienie na Facebooku polega na przekazaniu i dzieleniu si─Ö przez nas dan─ů informacj─ů.

Udost─Öpniaj─ůc stajemy si─Ö medium za pomoc─ů, kt├│rego nowe osoby zapoznaj─ů si─Ö z udost─Öpnian─ů przez nas tre┼Ťci─ů. Na Facebooku mo┼╝na udost─Öpnia─ç posty na swojej tablicy, na osi czasu znajomego, w wydarzeniu, w grupie, na fanpageÔÇÖu, kt├│rym si─Ö zarz─ůdza oraz w wiadomo┼Ťci prywatnej.

udostepnij facebook

 

W jak…

ԜŴŞĆ Wydarzenie i wa┼╝ne wydarzenie na Facebooku

Wydarzenie i┬á wa┼╝ne wydarzenie na Facebooku tworzysz gdy organizujesz spotkanie na ┼╝ywo np. z Twoimi fanami lub w ramach szkolenia czy konferencji lub spotkanie w ┼Ťwiecie online.

Aby utworzy─ç wydarzenie na Facebooku, przejd┼║ do tworzenia posta a nast─Öpnie kliknij w; “Wydarzenie”

wydarzenia na facebookuWi─Öcej informacji o wydarzeniach na Facebooku dowiesz si─Ö z osobnego wpisu

wydarzenia na facebooku

 

ԜŴŞĆ Wydarzenie z ┼╝ycia na Facebooku

Wydarzenie z ┼╝ycia na Facebooku okre┼Ťla zachodz─ůce zmiany i sytuacje w Twoim ┼╝yciu.

Mo┼╝esz wybra─ç spo┼Ťr├│d 5-ciu kategorii a w ka┼╝dej z nich z kilku opcji w tym opisania w┼éasnego wydarzenia;

wydarzenie z zycia facebook

 

Z jak…

ԜŴŞĆ Zasi─Ög na Facebooku

Zasi─Ög na Facebooku to ilo┼Ť─ç os├│b do kt├│rej dotar┼é Tw├│j post.

Zasi─Ög na Facebooku mo┼╝e by─ç organiczny czyli bezp┼éatny oraz p┼éatny ÔÇô za pomoc─ů reklamy.

jak zwiekszyc zasieg postow na facebooku

 

ԜŴŞĆ Zbi├│rka pieni─Ödzy na Facebooku

Zbi├│rka pieni─Ödzy na Facebooku umo┼╝liwia przekazanie pieni─Ödzy i datk├│w na cele dobroczynne.

Na Facebooku wyst─Öpuj─ů dwa rodzaje zbi├│rek pieni─Ödzy; prywatne i dla organizacji non-profit.

Prywatn─ů zbi├│rk─Ö pieni─Ödzy mo┼╝e utworzy─ç ka┼╝da osoba, kt├│ra uko┼äczy┼éa 18 lat oraz o ile ta opcja jest dost─Öpna w danym kraju.

 

Powodzenia ­čÖé

 

­čĆć Gratuluj─Ö przeczytania wpisu i wytrwa┼éo┼Ťci zdobywania wiedzy.
Ju┼╝ znasz s┼éowa i poj─Öcia na Facebooku wi─Öc dzia┼éaj ­čÖé Je┼╝eli uwa┼╝asz, ┼╝e tre┼Ť─ç jest pomocna, prosz─Ö skomentuj lub udost─Öpnij wpis.

“Ludzie, kt├│rzy trac─ů czas, czekaj─ůc, a┼╝ zaistniej─ů najbardziej sprzyjaj─ůce warunki, nigdy nic nie zdzia┼éaj─ů. Najlepszy czas na dzia┼éanie jest teraz… “Mark Fisher
­čôó S┼üOWNIK POJ─ś─ć NA FACEBOOKU
5 (100%) 1 vote[s]
Poprzedni artyku┼é­čôó JAK CHRONI─ć PRYWATNO┼Ü─ć NA FACEBOOKU?
Nast─Öpny artyku┼é­čôó REKLAMA NA FACEBOOKU
Paweł Borowiec
Pasjonat informatyki od najm┼éodszych lat. Nie jest idealny, poniewa┼╝ jest tylko cz┼éowiekiem ;) D─ů┼╝y do perfekcji lecz wie, ┼╝e trzeba we wszystkim zachowa─ç umiar, a przesadne idea┼éy mog─ů wstrzyma─ç dzia┼éanie. Plan dzia┼éania woli korygowa─ç podczas pracy zamiast dopieszcza─ç szczeg├│┼éy na papierze. Opr├│cz pracy, w─Ödruje po g├│rach oraz ch─Ötnie si─Öga po lektur─Ö w formie drukowanej. Od ponad 10-ciu lat konsekwentnie zg┼é─Öbia tajniki marketingu internetowego oraz medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych. Na blogu dzieli si─Ö z Tob─ů wiedz─ů oraz zdobytym do┼Ťwiadczeniem.

CO O TYM S─äDZISZ?

Please enter your comment!
Please enter your name here